Якщо лучани й далі платитимуть в маршрутках готівкою – проїзд подорожчає

4


Якщо лучани продовжать розраховуватися у маршрутках готівкою, це може призвести до подорожчання вартості проїзду. Адже такі пасажири ніде не обліковуються, а це дозволяє перевізникам заявляти про нерентабельність перевезень й вчергове піднімати тему підвищення тарифів на проїзд.

Минулого тижня у Луцьку вкотре обговорювалося питання курсування готівки в маршрутках. Зокрема, з’явилася інформація про те, що водії ось-ось припинять брати з пасажирів «живі гроші». Паралельно на сайті місцевих петицій з’явилася петиція з пропозицією підвищити вартість проїзду в маршрутках для тих, хто платить живими грошима, а не карткою. Згодом перевізники звернулися в міськраду з проханням підвищити тарифи на проїзд. А днями одна з депутатських фракцій вирішила, що на сесію варто запросити представників компанії-інвестора, яка встановила в місті систему безготівкової оплати проїзду CityCard, мовляв, до їхньої роботи є чимало зауважень.

Про перспективи подорожчання вартості проїзду та чим такі публічні виклики «на килим» загрожують інвестиційному клімату в Луцьку, кореспонденти Інформаційного агентства Волинські Новини розпитали у директора департаменту економічної політики Луцької міськради Бориса Смаля.

Для початку давайте ще раз уточнимо: скільки місто заплатило за впровадження безготівкової оплати проїзду?

Місту це коштувало нуль гривень, і, мабуть, це єдиний проєкт, який скільки вартував для Луцька. Більше того, мені невідомо, чи є в Україні такі аналоги.

Вся процедура відповідає чинному законодавству: провели тендер, у якому взяло участь два інвестори, і переміг той, який запропонував кращі і вигідніші умови. В усіх маршрутках оператор встановив пристрої для зчитування карток, водії лише відповідають за їхнє збереження, роздав контролерам пристрої для контролю. Ніхто коштів з бюджету на жодному з етапів не вкладав. Наразі це власність інвестора, і якщо з ним розірвати угоду раніше, ніж через 10 років, то він все обладнання може забрати собі. Після 10 років це буде власність міста.

Дехто каже, що вартість пластику надто завищена.

Картка коштує 50 гривень, із яких 15 – вже на рахунку. І я не вважаю, що це дорого, бо картка багаторазова. Крім того, людям, які не хочуть купувати картку і вважають, що вона дорога, пропонується оплачувати проїзд через мобільний додаток або ж банківською карткою. Це запроваджено для зручності пасажирів, і кожен вибирає той спосіб, який йому до вподоби або дешевший.

Читати ще: Заплатив готівкою – їдеш зайцем: лучан закликають розраховуватись за проїзд е-квитками

Часто лунають претензії через комісію, яку стягує, коли оплачуєш проїзд в маршрутці банківською карткою.

Щоб комісії не було – це може зробити тільки банк. Адже саме завдяки комісії вони й працюють. Коли ми перераховуємо кому-небудь кошти, щось купуємо в інтернеті, платимо за комуналку – банки завжди знімають відсоток. Цей спосіб розрахований на того пасажира, який вибирає зручність. А в кожного банку ця зручність коштує по-своєму.

Ще одна з претензій – незначна кількість терміналів для поповнення.

По-перше, варто пам’ятати, що термінали інвестор ставить за свої гроші. І попит породжує пропозицію. Інвестор веде себе економічно грамотно і логічно, він вибудував мережу, в якій купують картки, але їх купують не настільки багато, щоб розставляти термінали на кожній зупинці. Тим більше, спосіб поповнення через термінал – не єдиний. Я жодного разу не поповнював так, мені зручніше це робити через інтернет, і це безкоштовно. Зараз, наскільки мені відомо, оператор розглядає нові локації, і нові термінали встановлять у найбільш людних місцях.

Третя сторона цих відносин – перевізники.

Відповідно до підписаних договорів, оператор отримує 10% від вартості за послуги. Перевізники завжди погано реагують, коли в них забирають кошти. Але такий спосіб обліку перевезень дав можливість майже півтора року не піднімати вартість проїзду, чого не було досі. І ось зараз перевізники заявили, що хочуть підвищити вартість. Але це пов’язано не з роботою системи CityCard, а з тією кількістю готівки, яка продовжує курсувати в маршрутках.

І все-таки: чи буде в Луцьку дорожчати проїзд?

Щиро сподіваюся, що цього вдасться уникнути. Детальніше поясню, що за ситуація виникла останніми днями і як варто, на мою думку, з неї виходити. Тут спрацювали два фактори. Перший – карантинні обмеження, які не дозволяють перевозити стоячих пасажирів. Хтось із водіїв цю заборону порушує більше, хтось менше, але це є. А другий фактор – та кількість готівки, яку лучани продовжують сплачувати. У результаті цих двох факторів в перевізників з’явилася можливість показати міськраді, що нібито перевезення нерентабельні і вони працюють в збиток. Мовляв, пальне купують, зарплату виплачують, а пасажирів немає. Хоча в нас є статистика, що з 10 пасажирів четверо платять готівкою. Тобто насправді пасажири є, але вони не облікуються.

Ми зобов’язані такі звернення перевізників розглядати. Я намагаюся максимально довести цю інформацію до лучан і переконати: якщо продовжиться оплата готівкою в маршрутках, то це призведе до подорожчання. Але сподіваюся, що цього вдасться уникнути і здоровий глузд в цій ситуації переможе. Це той випадок, коли без співпраці й розуміння громади неможливо зберегти тариф.

Читати ще: Не хочеш подорожчання проїзду – плати карткою. У громадському транспорті Луцька ініціювали постійні перевірки

Уже перевізники начебто заявляли, що не братимуть з пасажирів готівки…

Останніми днями ми часто зустрічаємося з перевізниками, вони на одній з таких зустрічей урочисто пообіцяли, що казатимуть водіям, аби ті не брали готівку. Насправді, це або не відбулося, або може не в такій мірі, або ж вказівки не було і готівку продовжують брати.

Я розумію, що перевізникам і водіям вигідно, щоб була готівка. Бо так вони приховують реальні доходи і кажуть, що їх немає.

Якщо вдасться достукатися до пасажирів і готівкою припинять розраховуватися в маршрутках, то це стримає тариф. Якщо ні – тариф не стримаємо. А на свідомість і порядність водіїв та перевізників я не покладаю надію.

Якщо виникне ситуація, коли саме водії маршруток не захочуть виходити на роботу, бо їм не вигідно, що в маршрутці зникне готівка? Чи є в міськради план дій?

Така ситуація цілком можлива, що водії, які працюють за наймом, вирішать такі умови поставити: поверніть готівку, бо інакше не працюватимемо. Зараз ми ведемо перемовини з центром зайнятості, і якщо раптом така ситуація виникне, то будемо запрошувати до перевізників тих водіїв, які не мають роботу і є в реєстрі центру зайнятості. В місті – 150 маршруток, я більше ніж впевнений, що в службі зайнятості без роботи не менше водіїв, які шукають роботу.

Чи виправило б ситуацію ранжування тарифу: карткою 6 гривень, а готівкою дорожче, як просили в петиції?

На мою думку ні, і це підтвердили водії. Вони так і сказали: «Ми все одно братимемо по 6 гривень з пасажира, тільки для того, щоб він зайшов до мене, а не до конкурента. А вам казатимемо, що возимо їх по 8, але вказуватимемо меншу кількість пасажирів». Так ми легалізуємо готівку, а все залишиться як є. І буде тільки гірше. Це повернення у минуле.

Як ви ставитесь до ініціативи депутатів викликати представників оператора на сесію і вказати їм на недоліки в роботі?

Це єдиний інвестор, який сюди зайшов повністю зі своїми грошима. І те, як орган місцевого самоврядування й громада себе з ним поводить, є знаком для інших інвесторів. Наш відділ інвестицій розмовляє постійно з різними компаніями. Потенційні інвестори дуже уважно придивляються, як з іншими поводяться і розуміють: якщо зайдуть в Луцьк, то їм на сесії розказуватимуть, що вони не так роблять. Це неправильно. Інвестор відкритий до спілкування, вони щодня до нас приходять, і ми постійно співпрацюємо. Тож з представниками компанії цілком можна поспілкуватися на засіданні робочої групи. А коли ми опинимося в ситуації, що інвестору, який має кошти, казатимуть, куди їх витрачати, то він піде в інше місто вкладати гроші.

Тим більше, ми живемо в 21 столітті, а в серйозних компаніях питання незнання того, як поповнити картку чи як заплатити електронним способом, навіть не розглядається. Якщо в нас нема цивілізації – то і цивілізований інвестор не зайде.

Юлія МАЛЄЄВА

Знайшли помилку? Виділіть текст і натисніть


Підписуйтесь на наш Telegram-канал, аби першими дізнаватись найактуальніші новини Волині, України та світу


Реклама





Джерело https://www.volynnews.com/ua/news/all/yakshcho-luchany-i-dali-platytymut-za-proyizd-hotivkoiu-kvytok-podorozhchaye/